Neem contact op met ons: info@onlinemarketingexpert.nl

Online marketingtrends 2021, welke kansen liggen er?

Een vooruitblik op nieuwe online marketing ontwikkelingen

Er zijn maar weinig ondernemers die het afgelopen jaar niets hebben gemerkt van… Jeweetwel (het C-woord hebben we vorig jaar al vaak genoeg gehoord). We hebben heel wat af ‘geZoomd’ en ‘geSkyped’ en veel van de gemaakte plannen begin 2020 zijn compleet omgegooid. Een hoop ondernemers hebben zich er doorheen gesleept met de hulp van de digitale mogelijkheden die we (gelukkig) voorhanden hebben. Het heeft verschillende digitale ontwikkelingen zelfs versneld. In deze blog delen we met je welke online marketing ontwikkelingen we in 2021 verwachten. Benieuwd of die van vorig jaar zijn uitgekomen? Je leest ze in de online marketingtrends van 2020.

Online zichtbaarheid is belangrijker dan ooit

In maart gingen we in een ‘intelligente lockdown’ en in de winkelstraten kon je ‘een kanon afschieten’ zo rustig was het. Winkels die het normaliter voornamelijk van hun persoonlijke verkoop moesten hebben voelden de druk om hun online zaken op orde te krijgen. Niet zo vreemd dat de e-commerce-cijfers de pan uit rezen. Maar die omschakeling naar online geldt niet alleen voor ondernemers die producten aanbieden, ook voor dienstverleners zoals; coaches, trainers, adviseurs, therapeuten, (persoonlijk) begeleiders en consultants was het even omschakelen. Want:

  • waar vind je klanten als je niet meer naar netwerkevenementen kunt?
  • wat doe je als je vaste klanten de hand op de knip houden?
  • hoe bouw je een persoonlijke band met nieuwe klanten op, als je ze niet IRL (‘in real life’, in het echie dus) kunt ontmoeten.
  • hoe lever je klanten online dezelfde waarde, als je normaal face-to-face werkt?

Veel dienstverleners hebben daarom ingezet op online en een marketing funnel ingezet. Ze hebben hun website aangepast, zijn begonnen met bloggen en organiseerden webinars om zichtbaar te worden voor hun doelgroep en hen enthousiast te maken voor hun online aanbod. Het team van Online Marketing Expert heeft onder andere Marit Hilarius en Dorien Tendijck hierbij geholpen. Twee voorbeelden van ondernemers die niet bij de pakken neer zijn gaan zitten, maar juist in deze tijd hebben geïnvesteerd in een sterke online marketing strategie.

Marketing automation

Mede door de toename van e-commerce en de verplaatsing van fysieke naar digitale marketing en sales, hebben veel ondernemers er ineens flink wat werk bijgekregen. Online bestellingen, aanvragen, facturen, berichten via contactformulieren en betalingen moeten tenslotte allemaal verwerkt worden. En vergeet ook niet de marketing-communicatieuitingen en de online interactie met klanten. Je kunt hier al snel een extra dagtaak aan hebben. Bedenk eens welke handmatige taken jou veel tijd kosten, met behulp van marketing automation kun je er waarschijnlijk een aantal automatiseren, waardoor je slimmer, sneller en dus efficiënter en doeltreffender werkt. Benieuwd naar welke hulpmiddelen we hiervoor bij Online Marketing Expert gebruiken? Bekijk onze top 20 favoriete online marketingtools.

marketing funnel presteren

Meer aandacht voor waardevolle content

Opvallend is dat er in 2020 meer aandacht leek te zijn voor kwalitatieve, organische content. Dat wil zeggen dat mensen vaker op zoek gingen naar relevante, persoonlijke, informatieve en waardevolle content. Hoe speel je hier nu op in? Om relevante content te kunnen maken is het belangrijk dat je weet wie je doelgroep is, dat is ook een belangrijk onderdeel van je marketingstrategie. Als je dit helder hebt kun je op basis daarvan je contentstrategie en inhoud bepalen. Een aantal trends op het gebied van content:

  • Persoonlijke marketing. Dit noemden we vorig jaar al en wat ons betreft is dit geen trend maar een must die van alle tijden is. Om ervoor te zorgen dat mensen je leren kennen is een persoonlijke benadering essentieel. Zeker in een tijd als deze, waarin je hen niet face-to-face kunt ontmoeten, spring jij met je persoonlijke content boven de rest uit. Daar hebben mensen nu meer dan ooit behoefte aan.
  • Social proof blijft belangrijk. Dat zien we wel aan de populariteit van influencers, ratingapps en steeds meer sites die ratings inzetten (Tripadvisor, Yelp, maar bijvoorbeeld ook Marktplaats en Thuisbezorgd). Je kunt social proof ook inzetten door referenties op te vragen bij je klanten. Of door net als Online Marketing Expert klantverhalen te delen op je website en je social media kanalen.

Social media trends 2021

Social media platformen zijn voortdurend in ontwikkeling. Dit zijn de meest recente ontwikkelingen en verwachtingen voor 2021:

  • Meer interactie. Het lijkt erop dat mensen zich online steeds meer gaan gedragen zoals ‘in het echt’. Een voorbeeld hiervan is het sneller en makkelijker aangaan van interactie via social media kanalen. Content die oproept tot interactie is dus helemaal 2021! Zorg dan wel dat je zelf ook daadwerkelijk reageert wanneer iemand iets onder jouw post plaatst of je een privébericht stuurt. Bij interactie oproepen is het natuurlijk wel de bedoeling dat je snel reageert en niet pas na enkele weken.
  • Kwaliteit boven kwantiteit. We noemden het in bovenstaande alinea al; waardevolle, kwalitatieve content wordt steeds belangrijker. Dat geldt ook voor social media content. Zo voert Facebook een maximum advertentievolume in en verwerkt LinkedIn in het nieuwe algoritme ‘dwell time’, wat inhoudt dat wanneer iemand jouw content ook echt leest, deze beter gewaardeerd en getoond wordt. Een goede zaak wat ons betreft! Liever een paar goede berichten per week, dan je volgers ‘spammen’ met betekenisloze berichten.
  • Instagram reels. Wat TikTok kan kunnen wij ook, moeten ze bij Instagram gedacht hebben. Na het succes van Insta Stories kwamen zij met Insta Reels, een functionaliteit waarmee je video’s kunt editen en audio en speciale effecten kunt toevoegen. Begeeft jouw doelgroep zich op Instagram en heeft je aanbod en communicatie een zekere fun-factor? Dan is Reels het proberen waard.
  • Social media e-commerce. Zowel Facebook als Instagram, Youtube, Pinterest en TikTok zijn hard aan de weg aan het timmeren om e-commerce een prominentere rol te geven binnen hun kanalen. Is e-commerce interessant voor jou? Houd deze kanalen dan nauwlettend in de gaten de komende tijd.

Zelf data verzamelen wordt belangrijker

Als je er nog nooit van gehoord hebt klinkt het eigenlijk best gezellig: ‘third party cookies’. Valt wel mee; het zijn stukjes code waarmee je je webbezoekers kunt ‘tracken’, waardoor je hen op een later moment kunt ‘retargeten’; opnieuw benaderen met een relevante advertentie. Sinds de invoering van de AVG is dit principe al aan banden is gelegd, maar wanneer de e-Privacy-richtlijn van de EU wordt ingevoerd zullen dit soort cookies helemaal niet meer zijn toegestaan. Eigen data verzamelen wordt daarom steeds belangrijker. Waar moet je rekening mee houden?

  • De Facebook pixel. Deze conversiepixel van Facebook is een code waarmee data wordt verzameld over je webbezoeker. Met deze informatie kun je Facebookadvertenties gerichter inzetten. Door het verdwijnen van ‘third party cookies’ zal ‘de pixel’ minder gegevens verzamelen dan je gewend bent. Met behulp van Google Tag Manager en Google Analytics kun je zelf data gaan verzamelen.
  • Een geschikt CRM-systeem. In een Customer Relationship Managementsysteem bewaar je al je klantinformatie. Maar het is niet alleen een digitale kaartenbak, je kunt er ook de fase waarin hij of zij zich begeeft mee in kaart brengen. Hierdoor kun je beter inschatten wat de behoefte op dat moment is en de juiste informatie geautomatiseerd beschikbaar stellen. Mailblue, de mailing automation tool waar we bij Online Marketing Expert mee werken, is erg geavanceerd op het gebied van integraties met CRM-systemen. Je kunt het hier gratis uitproberen.

Heb jij in dit overzicht met online marketingtrends voor 2021 nieuwe kansen ontdekt? We zijn benieuwd welke! Met dit lijstje willen we trouwens niet zeggen dat je steeds met alle winden mee moet waaien en op iedere trend moet inspelen. Wees selectief en zorgvuldig in het kiezen waar je jouw aandacht en energie aan besteed. Wees eerlijk naar jezelf: is het volgen van een trend een doel op zich? Of helpt het je daadwerkelijk bij het behalen van de doelen die je al gesteld had?

Wil je meer weten over online marketing, funnels, online adverteren of je marketingstrategie? Het team van Online Marketing Expert helpt je graag! Laten we kennismaken!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *