Neem contact op met ons: info@onlinemarketingexpert.nl

Online aanbod blog

Sla je met jouw online aanbod de plank mis?

Zo scherp je je aanbod aan en bereik je wél jouw ideale klanten

Je bent al een tijdje aan het ondernemen en je biedt jouw producten, diensten of trainingen in een bepaalde vorm aan, waar je goed over nagedacht hebt. Het is afgestemd op je doelgroep en op datgene waar jij jouw ideale klant bij kan helpen. Toch loopt het geen storm. Op de een of andere manier vindt je online aanbod geen aansluiting bij je doelgroep. Je begrijpt niet hoe dit kan, want als je mensen persoonlijk spreekt zijn ze altijd heel enthousiast en kun je ze vaak ook overtuigen.

Sla je met jouw online aanbod de plank dan volledig mis? En wat kun je doen om je aanbod aan te scherpen, zodat er wél meer leads en ideale klanten in je aanbod geïnteresseerd raken?

Is er eigenlijk wel vraag naar jouw online aanbod? 

Hoe is jouw productaanbod eigenlijk ontstaan? Heb je zelf op een zondagmiddag zitten brainstormen? Je aanbod vormgegeven op een manier die voor jou logisch is? Heb je met andere mensen over je aanbod gesproken, hen vragen gesteld? En zo ja, wie waren die mensen? Vrienden of familieleden, collega-ondernemers of (potentiële) klanten? En brachten zij waardevolle feedback mee in het gesprek of waren ze alleen maar enthousiast? Want enthousiasme betekent nog niet dat ze daadwerkelijk bereid zijn hun portemonnee te trekken. Doe dus goed onderzoek naar de behoeften van jouw doelgroep, zodat je aanbod echt ergens op gebaseerd is.

Is je aanbod duidelijk? 

Jij hebt dan wel helder voor ogen wat je binnen je productaanbod allemaal doet voor je klant. En er zit wat jouw werkwijze betreft waarschijnlijk ook een bepaalde logica in, maar het is belangrijk dat je klant het ook begrijpt. Een logische aanbodstructuur helpt je daarbij. Een gratis weggever is bijvoorbeeld het meest laagdrempelige aanbod dat je een klant kunt bieden (in ruil voor contactgegevens). De klant leert je daardoor eerst wat beter kennen, zodat hij meer openstaat voor je vervolgaanbod.

marketing funnel presteren

Met zevenmijlslaarzen aan je aanbod willen verkopen

Zoals hierboven al gezegd, is het dus belangrijk dat er logica in je aanbod zit en dat je vervolgaanbod aansluit op bijvoorbeeld een gratis weggever of webinar. Wat wij nog vaak zien, is dat veel ondernemers vanuit hun gratis aanbod direct overgaan op hun meest uitgebreide aanbod. Bijvoorbeeld na een gratis e-book meteen een training of cursus van 5000 euro aanbieden. Nou, we kunnen je vertellen; er zijn weinig potentiële klanten die dan meteen overstag gaan. Die grote overgang schrikt af. Dus, trek je zevenmijlslaarzen uit en verplaats je in je klant. Wat zou een logische volgende en laagdrempelige stap kunnen zijn? Daarbij kijk je naar wat in deze fase de behoeften van je doelgroep zijn en wat voor hen een acceptabel tarief voor je vervolgaanbod is. 

Aanbod overkill

Dit heeft deels ook met de structuur van je aanbod te maken, maar het kan ook zijn dat je gewoon te veel aanbiedt. Bijvoorbeeld doordat je in de afgelopen jaren steeds iets hebt toegevoegd, maar nooit afscheid hebt genomen van je oude aanbod. Dat is hetzelfde als steeds maar nieuwe kleding kopen en niets wegdoen. Op een gegeven moment heb je zoveel in je kast hangen dat dat leuke jurkje je niet meer opvalt. Of dat je door een overkill aan keuzes helemaal niet meer weet wat je moet aantrekken. We zeggen hiermee niet dat je geen nieuwe diensten moet ontwikkelen, als het waarde toevoegt voor je doelgroep en je bedrijf, dan zeker doen! Maar bekijk of je totale aanbod dan nog logisch is, je concept nog overeind staat. Zijn bepaalde diensten misschien minder relevant geworden of kun je ze op een andere manier in je aanbod integreren?

Je aanbod omvat te veel

Met één type aanbod alle problemen van je ideale klant als sneeuw voor de zon laten verdwijnen, dat zou mooi zijn toch? Zeker, maar bedenk dan goed dat als je aanbod zoveel omvat, dat dit waarschijnlijk om een grote investering van je klant vraagt. Het is duurder en complexer en daarmee leg je de drempel dus hoger. Probeer je aanbod op te delen in kleinere stukjes, steeds uitgaande van het hoofdprobleem van je klant op een bepaald moment. Wat is het probleem en hoe kun je dat oplossen? Bijkomend voordeel is dat je op die manier ook heel gericht kunt communiceren, door de pijnpunten van de klant met dit specifieke probleem te benoemen. Hij zal zich dan sneller in jouw verhaal herkennen, dat is de basis voor vertrouwen (know-like-trust). Natuurlijk kan het zo zijn dat er meerdere problemen spelen bij je klant, maar ontwikkel hiervoor apart aanbod. Heb je meteen een upsell mogelijkheid gecreëerd!

Spreek je dezelfde taal?

Beetje een rare vraag denk je misschien. Het gaat om de manier van uitdrukken, welke soort woorden gebruiken je klanten om hun problemen of uitdagingen uit te leggen? Dat klinkt misschien niet zo belangrijk, maar de nuance kan een wereld van verschil maken. Zoals we in de vorige alinea al uitlegden, is het begrijpen van de pijnpunten van je klant de basis voor vertrouwen. Een klant zal zich daarom sneller aangesproken voelen door jouw boodschap wanneer je zijn pijnpunten benoemt in de bewoordingen die hij zelf ook zou gebruiken. Hoe krijg je daar feeling voor? Je kunt natuurlijk bij ieder eerste contact een aantal vragen stellen, waarna je belangrijke steekwoorden opschrijft. Heb je vaker contact met die betreffende klant, vraag dan regelmatig om feedback. Wij laten klanten na enkele maanden samenwerking interviewen. De antwoorden op die vragen geven ons veel inzicht in hoe onze klanten ons zien. Die klantverhalen kun je trouwens gewoon teruglezen op de website.

Je online aanbod optimaliseren

Als je jouw aanbod eens langs deze punten legt en het kritisch bekijkt, wat is dan je conclusie? Is jouw aanbod volledig geoptimaliseerd of denk je dat het beter kan? We helpen je hier graag bij. Samen bekijken we hoe we jouw aanbod optimaal vorm kunnen geven.

Je online aanbod is natuurlijk maar een onderdeel van je complete online marketing strategie. In een drieledig traject helpt het team van Online Marketing Expert jou groeien met je business.

Of plan meteen een afspraak voor een kennismakingsgesprek in! Spreken we je snel via Zoom! 

Hoe kan het team van Online Marketing Expert jou helpen?

Wat jouw startpunt ook is, Online Marketing Expert begeleidt je stap voor stap door het online marketing funneltraject. Samen optimaliseren we jouw marketing funnel. Ben je benieuwd hoe? Laten we kennismaken!