Sta jij offline én online bekend als expert Hoe bereik je dat - Online Marketing Expert

Sta jij offline én online bekend als expert? Hoe bereik je dat?

Je hebt een succesvol bedrijf, goed gewaardeerde producten of diensten en je staat met jouw ervaring en kennis bekend als een expert op je vakgebied. Maar komt dit ook tot uiting via je online kanalen? Hoe goed je offline reputatie ook is, online communicatie vormt steeds meer het uitgangspunt. Is je website rommelig, verouderd, traag of onlogisch ingericht en zijn je social media uitingen niet actueel? Dan kan een potentiële klant je professionaliteit en expertise in twijfel trekken. Wil je dus nieuwe klanten aantrekken en met je bedrijf groeien naar een nieuw level? Dan is er werk aan de winkel.

Waarom online expertise steeds belangrijker wordt

Uit onderzoek van digital marketing platform Frankwatching bleek dat 59% van de klantreizen online begint. Vervolgens besluit 40% online tot kopen over te gaan en 60% besluit om offline af te nemen. Hieruit trek ik twee conclusies: één, die 40% mis je dus wanneer je niet of slecht online aanwezig bent. En twee, wanneer de overige 60% je telefonisch, fysiek of per e-mail benadert besef je niet altijd dat hier eerst een online oriëntatiefase aan vooraf is gegaan. Doordat meer mensen online oriënteren wordt professionele online aanwezigheid steeds belangrijker.

De eerste indruk is van grote betekenis voor je expert status

De eerste indruk telt en is vaak blijvend, dat is niets nieuws. Dat dit ook voor online uitingen en aanwezigheid geldt vind je misschien ook wel logisch, maar toch laten veel bedrijven hier kansen liggen. Binnen enkele seconden beslist iemand of jouw website of social media pagina de moeite waard is. Kom je niet professioneel over dan haken bezoekers af en bereik je nooit de expert status.

Hoe laat je online zien dat je een expert bent?

Is jouw offline expert status in lijn met je online expert status? Er zijn allerlei manieren om hieraan te werken. Ik geef je een aantal tips:

Wees authentiek

Wat zijn je drijfveren, je waarden en je motieven? Hoe dichter je bij jezelf blijft, des te krachtiger en geloofwaardiger kom je over als expert.

Werk aan de zichtbaarheid van je bedrijf

Om online de expert status te bereiken is het natuurlijk belangrijk dat je zichtbaar bent. Word je gemakkelijk gevonden via zoekmachines? Hoe vaak verschijnen er berichten van je op social media en heb je hier veel connecties en volgers?

Vergroot je herkenbaarheid

Mensen zijn nu eenmaal gewoontedieren, wat ze kennen (of herkennen) dat vertrouwen ze. Herkenning kun je bereiken door bewust voor een bepaalde stijl, vormgeving en tone-of-voice te kiezen.

Ga voor een persoonlijke aanpak

Misschien merk jij zelf ook wel dat je graag persoonlijk wordt aangesproken. Het verkleint de afstand en het geeft potentiële klanten vertrouwen dat zij in de eerste plaats zaken doen met mensen.

Stel je kennis en expertise tentoon

Als je je online als autoriteit of expert op jouw vakgebied wilt profileren dan is het aan te raden om kennis te delen. Vloggen, bloggen, tips delen op social media, online trainingen geven of een Ebook aanbieden, het zijn allemaal manieren om te laten zien dat jij met je bedrijf de nodige kennis in huis hebt.

Hoe breng je dit in de praktijk?

Toegegeven, zichtbaarder worden en daarnaast offline én online een expert status verkrijgen doe je niet zomaar even. Het is belangrijk om dit gestructureerd aan te pakken, maar hoe begin je dan? Het is aan te raden om als basis een gedegen marketingplan uit te werken, met kaders waarbinnen alle acties uitgevoerd moeten worden. Een goed begin is absoluut het halve werk, maar vergis je niet in de hoeveelheid tijd die dit jou en/of je medewerkers gaat kosten. Weeg de kosten en baten van interne uitvoering zorgvuldig tegen elkaar af. Onderzoek ook de voordelen van het uitbesteden van deze taken.

Hoe de Online Marketing Expert van jou een online expert maakt

Leg eens aan mij voor wat je wensen, doelen en ideeën zijn en waar jouw kracht ligt. Dan onderzoek ik welke online marketing kansen er voor jou in het verschiet liggen die je nu nog onbenut laat. Wil je deze kansen benutten dan gaan we graag voor je aan de slag en maak ik een gedegen marketingaanpak voor je.

Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen om je online expert status naar een hoger niveau te tillen? Laten we kennismaken! Voor je het weet heb je een marketingplan in handen waarmee we meteen actie kunnen ondernemen.