Neem contact op met ons: info@onlinemarketingexpert.nl

Waarom is advertentiestrategie belangrijk

Waarom is een advertentiestrategie zo belangrijk?

Een willekeurige advertentie levert je niet zomaar kopende klanten op

Veel ondernemers denken dat ze met adverteren de kortste weg naar Rome nemen. Ze richten hun advertentiecampagne direct op het verkopen van hun product of dienst en verwachten dat dit direct meer kopende klanten gaat opleveren. Helaas is dit toch echt wat kort door de bocht. Stel je eens voor dat je op een feestje in gesprek raakt met een onbekende en dan na 5 minuten meteen aanbiedt om samen uit eten te gaan. Dan staat je gesprekspartner je toch echt even raar aan te kijken, denk je niet? Het is namelijk toch wel gebruikelijk dat je elkaar eerst beter leert kennen. Als het klikt dan wissel je gegevens uit en houd je contact. Als je daarna voorstelt om iets te gaan eten, komt dat veel natuurlijker over, mee eens?

Hoewel veel mensen die voelsprieten in sociale situaties gelukkig wel hebben (en gebruiken 😊 ), gedragen ze zich online vaak heel anders. Terwijl ook hier ‘know-like-trust’ van toepassing is. Wat dat ook alweer precies inhoudt lees je terug in dit artikel. 

Die ‘voelsprieten’ wél gebruiken  

Jouw klanten moeten je dus eerst beter leren kennen en je leuk vinden voordat ze überhaupt overwegen iets bij je te kopen. Je probeert ze dus eerst ‘op te warmen’, zodat ze voldoende vertrouwen in je hebben om op je aanbod in te gaan. Dat wil trouwens niet zeggen dat ze dan meteen een dure cursus of training bij je gaan afnemen, daar is vaak wel wat meer voor nodig. Een eerste stap zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat ze een webinar van je bijwonen of een e-book downloaden. 

Hoe pas je dit dan toe in je advertentiestrategie?

Je richt je advertenties allereerst op directe meerwaarde voor je klant. De kennis die jij met ze deelt levert ze veel op en het kost ze niets. Wat het wél doet is hen de bevestiging geven dat jij begrijpt tegen welke problemen zij aanlopen of welke behoeften ze hebben. Je laat vervolgens zien dat jij de expert bent op dit gebied en dat je ze verder kunt helpen. De fases die een klant hierin doorloopt breng je in kaart en daar pas je je advertenties op aan. Kortom, je ontwikkelt een advertentiestrategie. Die strategie is voor iedere ondernemer anders. De een bereikt meer potentiële klanten door middel van video, voor de ander werkt een gerichte tekst met persoonlijke foto in een bericht juist veel beter. 

Wees geen dief van je eigen portemonnee

Dat je verschillende advertentiedoelen kunt instellen met Facebook- en LinkedInadvertenties wist je waarschijnlijk al. Maar wist je ook dat ‘conversie’ als doel kiezen vaak duurder is dan advertenties die als doel hebben om je publiek ‘op te warmen’ voor jouw business? En komt dat even goed uit, want juist dat laatste is dus belangrijk wanneer je je doelgroep nog niet super helder hebt. Ja, misschien heb je die wel heel duidelijk geformuleerd, maar of ook juist deze mensen gaan reageren op jouw advertenties, dat ontdek je door te testen. Om goed te kunnen testen en conclusies te trekken, is het belangrijk om in je eerste advertenties veel mensen te bereiken.

marketing funnel presteren

Je doelgroep specifieker maken met behulp van advertenties

Door in het eerste stadium verschillende advertenties te laten zien aan een ruimere doelgroep, ontdek je welke mensen met bepaalde eigenschappen jouw advertenties wel of niet interessant vinden (natuurlijk is het belangrijk dat de inhoud ervan wél interessant en waardevol is). Degenen die niet geïnteresseerd zijn vallen af en zo wordt je online doelgroep steeds specifieker. Dat betekent ook dat het steeds aannemelijker wordt dat de groep die overblijft oprecht in jou geïnteresseerd is. Dan pas heeft het zin om in te zetten op conversie. Bouw je je advertentiestrategie niet op deze manier op, dan blijf je dus met hagel schieten, in plaats van heel gericht. Als gevolg hiervan betaal je hoogstwaarschijnlijk veel te veel voor je advertenties, in verhouding tot wat ze je opleveren.

Krijg en houd zelf de regie over de communicatie met je doelgroep

Het komt voor dat social media platformen veranderingen doorvoeren die van invloed zijn op advertenties. Dat vraagt dan behoorlijk wat creativiteit van ondernemers en online marketeers kunnen we je vertellen. In dat geval moet je terug naar de tekentafel en opnieuw bekijken hoe je jouw advertentiestrategie kunt vormgeven. Minder afhankelijk zijn van de grillen van social media platformen zorgt ervoor dat je flexibeler bent en je niet steeds je hele advertentiestrategie hoeft te herzien. De opbouw van contactlijsten is daarin cruciaal, want op die manier kun je je doelgroep gericht bereiken met behulp van e-mailmarketing. Nu waren we gelukkig altijd al een fan van deze combi; advertenties en e-mailmarketing versterken elkaar namelijk enorm.  

Conclusie

Een advertentiestrategie helpt je om:

  • je doelgroep nóg scherper te krijgen;
  • meer uit je advertentiebudget te halen;
  • de resultaten van je acties en content te meten en hierin bij te sturen;
  • je conversie te verbeteren, door eerst een goede basis te creëren;
  • flexibel te zijn wanneer online platformen veranderingen doorvoeren.

Ons advies is dus: werk eerst een goede advertentiestrategie uit voordat je begint met adverteren. Werk met waardevolle content en richt campagnes in die je nauwlettend gaat monitoren. Wij adverteren dagelijks voor onze klanten op platformen als Facebook, Instagram, LinkedIn, Google en Pinterest. Kunnen wij je helpen bij jouw advertentiestrategie? Plan meteen een afspraak voor een kennismakingsgesprek in! Spreken we je snel via Zoom! 

Hoe kan het team van Online Marketing Expert jou helpen?

Wat jouw startpunt ook is, Online Marketing Expert begeleidt je stap voor stap door het online marketing funneltraject. Samen optimaliseren we jouw marketing funnel. Ben je benieuwd hoe? Laten we kennismaken!