Neem contact op met ons: info@onlinemarketingexpert.nl

online marketingstrategie

Waarom is een online marketingstrategie eigenlijk belangrijk?

In deze tijd voelt het als iets uit een ver verleden, maar weet je nog de laatste keer dat je op vakantie ging? Hoe pakte je dat aan? Tenzij je natuurlijk een ontzettend avontuurlijk type bent, is de kans groot dat er toch wel een bepaalde mate van voorbereiding aan voorafging. En iedere voorbereiding begint met een plan. Zo had je waarschijnlijk de bestemming en periode al bepaald, waardoor je je opties hebt afgebakend. Hierdoor kon je gericht plannen gaan maken; een vliegticket kopen, een onderhoudsbeurt voor je auto regelen, een hotel boeken, uitzoeken wat er in de omgeving te doen is en ga zo maar door…

Oké, nu stop ik met je lekker maken om op vakantie te gaan, maar de kern van mijn boodschap is: om over te gaan tot actie, moet je eerst een plan hebben, een strategie. Als je ondernemer bent is dat niet anders. Om jezelf bij jouw klanten op de kaart te zetten is (online) marketing nodig, maar willekeurige acties maken je stuurloos. Tja, misschien bereik je uiteindelijk je bestemming, je doel, ook wel, maar dan met een grote omweg die meer energie slurpt dan nodig is. Mijn credo: ‘wat je aandacht geeft, dat groeit’, dus focus is de sleutel tot resultaat en succes.

Een duidelijk signaal dat jouw marketingstrategie troebel is

Je weet best dat als je als ondernemer je bedrijf wilt laten groeien, communicatie een belangrijke factor is. Want je kunt bijvoorbeeld wel een mooie nieuwe dienst hebben ontwikkeld, maar als het daarna stil blijft aan de overkant, dan blijft ook het resultaat uit. Dus, is het belangrijk dat je in contact komt met je doelgroep. Door het delen van kennis en informatie; content dus! Belangrijk is dat je daarbij onderwerpen kiest met jouw ideale klant in gedachten. En daar zit ‘m nu net de crux, als je doelgroep niet helder is, kun je geen marketingstrategie uitzetten. En zonder strategie kun je de inhoud van je communicatie niet bepalen. Loop je hier tijdens het maken van content (social media, blogs, vlogs) tegenaan? Dan is dat vaak een signaal dat je weer terug naar de basis moet.

marketing funnel presteren

Kun je geen keuze maken? Dan is je (online) marketingstrategie niet helder

Een voorbeeld dat hierop aansluit is een gesprek dat ik had met een collega-ondernemer. Ze ging voor haar klant aan de slag met de oplevering van een nieuwe website, maar deze richtte zich op zoveel doelgroepen tegelijk, dat het voor de bezoeker niet meer duidelijk was voor wie de site nu eigenlijk bedoeld was. Iedereen werd aangesproken, en daardoor dus niemand. De klant vond het ook erg moeilijk om nieuwe content te maken, wat logisch is, want tegen wie praat je dan eigenlijk? Focus je je op een duidelijke doelgroep, dan kun je echt de diepte in, de onderwerpen aanraken die zij interessant vinden.

Maar hoe kom je dan tot een goede online marketingstrategie?

Nog bij heel veel ondernemers ligt de basis bij hun dienst, die willen ze aan de man (of vrouw 😉) brengen. Maar voor hetzelfde geldt zit er geen hond op te wachten. Dus waarom wil je dat? Waarom wil je jouw dienst over de bühne brengen? Voor wie maak jij het verschil? Dat is de benadering van Simon Sinek, die het businessmodel ‘The Golden Circle’ bedacht vanuit de filosofie dat je vanuit je eigen passie raakvlakken moet zoeken met je doelgroep. Pas als je dit helder hebt, kun je de stap zetten naar je marketingstrategie. Oftewel; hóe ga je dat aanpakken en met welk doel? De derde fase is ‘wat’, waarin je nadenkt over de middelen die je gaat inzetten om dat te bereiken.

Het resultaat wanneer je jouw marketingstrategie wél op orde hebt

Wanneer je je (online) marketingstrategie hebt uitgestippeld, kun je daar je concrete plannen en stappen op baseren. Je hebt niet meer het gevoel dat je zwabbert, zomaar wat doet. Alles wat je doet draagt bij aan het bereiken van jouw (concrete) doelen. Je zal dan ook zien dat ieder uur die je in je strategie en voorbereiding hebt gestoken, zich in de uitvoering uitbetaalt. Content maken ging nog nooit zo makkelijk, want je weet tegen wie je het hebt, wat er bij jouw doelgroep speelt en dus wat je wilt vertellen. Werken met een doelgerichte online marketingstrategie heeft trouwens nóg een belangrijk voordeel, namelijk; je kunt je resultaten veel gemakkelijker meetbaar en dus zichtbaar maken. Hoe motiverend is het om te zien dat de stappen die jij bewust zet ook daadwerkelijk resultaat opleveren? Daar worden mijn team en ik blij van, net als ondernemer Herman Hoexum van League of Leaders trouwens.

Niet zo eenvoudig als het lijkt

Als je dit blog hebt gelezen denk je wellicht; tja, wel logisch allemaal. Is het ook, maar het in de praktijk tot uitvoering brengen, dat blijft vaak een lastig dingetje. En dat is ook helemaal niet vreemd. Jij zit zelf middenin je business, in de materie. Daardoor is het moeilijk om objectief en met de blik van een buitenstaander naar je eigen bedrijf te kijken. Het team van Online Marketing Expert kan dat wel en we geven je graag het duwtje in de rug dat jij nodig hebt.

Zullen we vrijblijvend (en corona-proof) kennismaken?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *