Neem contact op met ons: info@onlinemarketingexpert.nl

Zo-zet-jij-webinars-in-als-succesvolle-online-marketing-tool-1

Zo zet jij webinars in als succesvolle online marketing tool

Live webinar als vliegende start voor je funnel

Deze online marketingtool zat voor 2020 al flink in de lift (wij zijn al een tijdje fan). Maar nu we sinds ruim een jaar bijna alles op afstand moeten doen, is de populariteit explosief toegenomen. Waar hebben we het over? Webinars natuurlijk! Veel ondernemers zagen webinars plotseling als hét alternatief voor live acquisitie of presentaties. En dat kan het ook zijn als je een webinar op de juiste manier inzet. Daarmee bedoelen we; als je je webinar onderdeel laat uitmaken van je funnel. 

Wat is een webinar precies en wat zijn de voordelen? 

Webinar is een combinatie van de woorden web en seminar. Het is dus een presentatie, workshop of lezing over een specifiek onderwerp, die online bij te wonen is door een groep geïnteresseerden. Jij kunt jouw verhaal dus live doen, in beeld en geluid, en je deelnemers kunnen tegelijkertijd hun vragen stellen in de chat, wat het interactief maakt. Waarom is een webinar een goed idee? 

  1. Je kunt jouw kennis en expertise live laten zien. Het is de béste manier om te laten zien dat jij verstand van zaken hebt. Niet alle deelnemers gaan direct tot een aankoop of aanvraag over, maar wie weet komen ze er later op terug of verwijzen ze iemand anders naar je door.
  2. Mensen willen zakendoen met mensen, op deze manier leren ze jou als persoon kennen. 
  3. Dit leren kennen is één van de onderdelen van de know-like-trust-factor; wat essentieel is voor een succesvolle funnel. Een webinar is een goede manier om dit een vliegende start te geven. 
  4. Een webinar volgen kost tijd en energie, dus goed nieuws! Als deelnemers zich inschrijven, dan zijn zij dus bereid om hun kostbare tijd aan jouw webinar te besteden. Dat is een indicatie in welke mate ze zullen openstaan voor jouw aanbod.
  5. Anders dan bij andere soorten ‘gratis weggevers’, is er tijdens een webinar ruimte voor interactie. Hierdoor kun je prangende vragen direct beantwoorden, en je leert er zelf ook van! Aan de hand van de vragen en bezwaren die worden aangekaart, leer je je doelgroep beter kennen en maak je je boodschap nóg duidelijker.

Live of vooraf opgenomen webinars? 

Wist je dat er twee soorten webinars zijn? Live webinars en ‘automated webinars’. Misschien heb je één of beide vormen zelf al eens bijgewoond. Een live webinar is zoals we hem hierboven al beschreven, je geeft dus gewoon een live presentatie of workshop, maar dan online. Een automated webinar is vooraf opgenomen en kan on demand worden afgespeeld door degene die zich inschrijft. Klinkt natuurlijk super relaxed: één keer opnemen en daarna lekker achterover leunen. Of toch niet? Automated webinars zijn in Amerika vrij normaal, maar in Nederland schijnt het toch minder goed te werken. Wij nuchtere Hollanders prikken zo door commerciële praatjes heen. De tijd en aandacht die je aan je potentiële klanten schenkt weerspiegelt in hun ogen je betrouwbaarheid. En wat je geeft krijg je terug, het is een wisselwerking. Dus ondanks dat in sommige gevallen een automated webinar absoluut kan werken, zijn wij fan van live webinars! 

Begin om te ervaren 

Een andere reden om in elk geval te starten met live webinars is dat je kunt ervaren, voelen en bijsturen. Hoe worden je verhaal, je presentatie en je slides ontvangen door de deelnemers? Welke feedback krijg je tijdens en na de webinars terug? Hoeveel mensen maken gebruik van je ‘upsell’ en hoe kun je die cijfers opkrikken? Een live webinar is jouw lab, je kunt er volop mee experimenteren! Wanneer je de behoeften van jouw deelnemers kent, je boodschap en je aanbod helder en geoptimaliseerd hebt, dan kun je overwegen om eens te gaan testen met een automated webinar. De resultaten vergelijk je met die van je live webinar. 

marketing funnel presteren

Hoe begin je dan met het ontwikkelen van een webinar? 

Als we deze vraag intypen via Google, bestaat het zoekresultaat voornamelijk uit partijen die uitleggen hoe je webinar technisch in elkaar moet zitten. Niet onbelangrijk, maar als je daar begint sla je wel een aantal belangrijke stappen over. Er komt namelijk heel wat kijken bij het ontwikkelen van een webinar 

  1. Wie is je doelgroep en wat speelt er bij hen? Met een geweldige webinar waar geen hond op zit te wachten sla je de plank behoorlijk mis. 
  1. Wat is het doel dat je met dit webinar wilt bereiken? En welke inhoud of onderwerpen sluiten daarbij aan? 
  1. Is je aanbod geënt op het bereiken van dat doel én op de intentie van de deelnemers van je webinar? Is dit ook in lijn met je inhoud en aanbod op de website? 
  1. Welk programma en tools ga je gebruiken en wat als het tussentijds misgaat? Als je deelnemers niet kunnen inloggen of een slechte verbinding hebben bijvoorbeeld? 
  1. Hoe zorg je eigenlijk dat je genoeg deelnemers voor je webinars verzamelt? Welke middelen zet je daarvoor in? 

Hoe helpt het team van de Online Marketing Expert je hierbij? 

Veel ondernemers die wij begeleiden met hun marketing funnel adviseren we ook om webinars te geven. Dat vinden ze vaak best spannend, zeker de live variant. Maar, je wordt echt niet meteen in het diepe gegooid hoor. In ons drieledige traject begeleiden we je stap voor stap. We toetsen of je de bovenstaande vijf punten helemaal helder hebt en vervolgens adviseren we je over hoe je je webinar kunt opbouwen. We geven feedback op de slides die je vervolgens maakt, richten je webinarsoftware in en gaan met je oefenen voordat het webinar écht live plaatsvindt. Bovendien modereert iemand uit ons team je eerste webinars, zodat jij je kunt focussen op de inhoud. Tijdens het doorlopen van deze stappen zien we bij ondernemers dat de spanning laag voor laag van hen afglijdt. Ze beginnen het geven van webinars zelfs écht leuk te vinden en groeien zo verder in hun online ondernemerschap.  

Wil je ook alles uit je marketing funnel halen en misschien zelfs wel webinars gaan organiseren? Lees hier alvast meer over ons traject of plan meteen een afspraak voor een kennismakingsgesprek in! Spreken we je snel via Zoom! 

Hoe kan het team van Online Marketing Expert jou helpen?

Wat jouw startpunt ook is, Online Marketing Expert begeleidt je stap voor stap door het online marketing funneltraject. Samen optimaliseren we jouw marketing funnel. Ben je benieuwd hoe? Laten we kennismaken!