Marieke van Nispen - Online Marketing Expert - 12

Een tijdloze funnel maken op basis van de klantreis

Welke 5 fases doorloopt je klant en waarom is dat belangrijk bij het maken van een ‘evergreen’ funnel?

Ik zal het niet mooier maken dan het is: in het maken van een marketing funnel gaat behoorlijk wat inspanning, tijd en dus ook geld zitten. Als je het goed wilt doen tenminste, maar daar ga ik gemakshalve vanuit aangezien je de moeite neemt om deze blog te lezen 😉. Als jouw funnel dan eenmaal staat en optimaal werkt, is het wel zo fijn als je er een flinke tijd mee vooruit kunt. Dat wordt een ‘evergreen’ funnel genoemd.

Wat is een evergreen funnel precies?

Een Evergreen funnel is tijdloos. Je boodschap, de content die je deelt en de waarde die je geeft is over een jaar nog steeds relevant voor je ideale klanten. Op die manier hoef je niet steeds opnieuw het wiel uit te vinden. Omdát je funnel tijdloos is, kunnen mensen op ieder gewenst moment de door jou uitgezette klantreis starten. Dat wil zeggen; of ze zich nu in de zomer of rond kerstmis inschrijven, dit jaar of volgend jaar, de inhoud is altijd relevant.

Je zet dus één keer een goede funnel neer die je volledig optimaliseert en waar je vervolgens tijdenlang de vruchten van kunt plukken. Wil niet zeggen dat je tussentijds niets kunt veranderen natuurlijk, soms moet je wat bijschaven. Maar je hoeft niet volledig blanco te beginnen.

Wat heeft de klantreis te maken met een evergreen funnel?

Een funnel maken waarmee je structureel écht resultaat behaalt moet volledig zijn afgestemd op jouw doelgroep. Hier is een funnel strategie voor nodig en die kun je alleen realiseren als je begrijpt welke reis zij afleggen om vervolgens klant bij jou te worden. Die klantreis is grofweg ingedeeld in 5 fases.

De klantreis in 5 fases

Hij is op zoek naar een aanbieder van het product of de dienst. Hij kent jou inmiddels en weet dat jij de specifieke oplossing hebt.

Je begrijpt vast dat de personen die al bij fase 4 of 5 zijn het makkelijkst zijn te overtuigen van jouw product of dienst. Daar wil je ze dus heen leiden. Hoe lang dat duurt en welke inspanning daar voor nodig is, dat is afhankelijk van je doelgroep, het soort product of dienst, de investeringskosten én hoe goed je inspeelt op de fases waarin je ideale klanten zich bevinden. Bij iedere fase past bijvoorbeeld weer andere content.

  1. Unaware fase
    Iemand heeft nog niet door dat hij een probleem (of behoefte) heeft.
  2. Problem aware fase
    Diegene weet dat hij een probleem (of behoefte) heeft, maar nog niet zo goed wat dit inhoudt en wat hij zou kunnen doen om het op te lossen.
  3. Solution aware fase
    Hij weet dat er een oplossing voor zijn probleem is, of onderzoekt meerdere oplossingen.
  4. Product aware fase
    Hij weet wat het probleem is, hoe hij het moet oplossen en wat hij daarvoor nodig heeft.
  5. Most aware fase
    Hij is op zoek naar een aanbieder van het product of de dienst. Hij kent jou inmiddels en weet dat jij de specifieke oplossing hebt.

Je begrijpt vast dat de personen die al bij fase 4 of 5 zijn het makkelijkst zijn te overtuigen van jouw product of dienst. Daar wil je ze dus heen leiden. Hoe lang dat duurt en welke inspanning daar voor nodig is, dat is afhankelijk van je doelgroep, het soort product of dienst, de investeringskosten én hoe goed je inspeelt op de fases waarin je ideale klanten zich bevinden. Bij iedere fase past bijvoorbeeld weer andere content.

Een voorbeeld:

Het is vrijdagmiddag en je bent nog volop aan het werk, bijna weekend (fase 1). Je hebt een lange werkweek gehad en zodra je je laptop dichtklapt heb je zin in een goed glas wijn (fase 2). Je bedenkt de opties: koop je een fles wijn, plof je bij een vriendin op de bank of drink je lekker op het terras een glaasje? (fase 3). Je kiest voor het kopen van een goede fles wijn (fase 4). Je loopt snel even het centrum in en hebt de keus uit twee slijterijen. Ook al moet je voor slijterij 2 iets verder lopen, kies je toch voor deze zaak, omdat zij bekend staan om hun goede advies en vriendelijke service (fase 5).

Is je doelgroep zich wel bewust van zijn échte probleem?

Dit is een redelijk simpel voorbeeld van hoe iemand (fysiek) een klantreis doorloopt. Het is overigens niet altijd zo dat het probleem dat iemand ervaart daadwerkelijk hét probleem is. Stel nu dat het gevoel uit het bovenstaande voorbeeld je iedere week bekruipt; je bent behoorlijk overwerkt en een glas wijn helpt je even ontspannen. Maar dat lost natuurlijk niet het echte probleem op. Sterker nog, als je op een gegeven moment niet meer zonder kunt, wordt het misschien zelfs erger.

In dit voorbeeld ben je zowel de ideale klant voor de lokale slijterij als voor een burn-outcoach. Die laatste richt zich op de dieper liggende oorzaak van je probleem, reikt je de échte oplossing aan. Maar dat is geen quick fix en als je je nog in fase 2 begeeft, ben je daar nog helemaal niet aan toe. Het kost dus wat meer tijd en moeite om je te overtuigen.

Haak op een laagdrempelige manier in op het probleem dat je klant ervaart

Direct iets verkopen is dus niet altijd even gemakkelijk. Daarom zeg ik altijd dat wanneer je een funnel gaat maken je met een extra fase rekening moet houden – die plaats ik tussen 2 en 3 in. Jij kan dan wel weten wat het écht e probleem is, maar jouw doelgroep is daar nog niet. Daarom speel je eerst in op wat zij ervaren en niet op de oorzaak. Bied je bijvoorbeeld burn-outcoaching aan, begin dan niet met: ‘heb jij een burn-out?’, maar inhakend op voorgaand voorbeeld met: ‘heb je nergens anders fut voor dan na een lange werkweek met een glas wijn op de bank ploffen?’

Laat je ideale klant stap voor stap kennis met je maken

Heeft jouw marketing funnel tot nu toe nog niet het gewenste resultaat opgeleverd, dan kan dat dus komen doordat je té snel gaat, waardoor het voor je ideale klant voelt alsof je hem iets probeert op te dringen. Neem ze dus mee op die klantreis, trigger ze op een laagdrempelige manier, creëer herkenning, laat ze op hun gemak kennis met jou maken en schep vertrouwen door te laten zien dat jij ze begrijpt. Zijn ze er aan toe? Dan weet je bijna zeker dat jij de eerste persoon bent die ze bellen als ze hun probleem willen aanpakken.

Fasen overslaan in je marketing funnel is overigens niet de enige reden waarom een funnel soms niet het resultaat oplevert dat jij voor ogen hebt. Lees hier nog meer redenen waarom je online klanten misloopt, en wat je er aan kunt doen.

Een evergreen funnel maken en optimaliseren kost tijd

Dat begrijp je na het lezen van dit artikel wel. Als je met ons gaat samenwerken optimaliseren we jouw complete funnel, zodat hij wél resultaat gaat opleveren. Dat pakken we heel gedegen aan, maar we kunnen niet heksen. Ook als je met ons aan de slag gaat, duurt het dus even voor je resultaat ziet. Om die reden werken we minimaal 6 maanden met onze klanten samen. De tijd die nodig is om een evergreen funnel neer te zetten waar je nog lang de vruchten van zal plukken.

Ben je je aan het verdiepen in het maken van een funnel? Ben je klaar met hap-snap-marketing en wil je rust, focus, strategie en structuur? Wij helpen je graag verder! Lees hier meer over onze online marketing aanpak.

Wil je meer conversie uit jouw marketing funnel?

Krijg binnen een week inzicht in het effect van jouw online marketing acties én ontdek jouw nummer 1 focuspunt om direct beter resultaat neer te zetten. Incl. een begeleidend gesprek en concrete adviezen, zodat je alle cijfers begrijpt en echte stappen kan zetten.