Heb jij onlangs nog weleens gegoogled hoeveel ondernemers er in jouw omgeving zitten die hetzelfde doen als jij? Ik schrok me rok toen ik dat deed. Op zo’n moment wordt in een keer duidelijk hoe moeilijk het is om de aandacht te trekken van jouw potentiële klant. Al die ondernemers doen namelijk ook hun stinkende best om op te vallen bij die klant en hoe zorg je er nu voor dat nog meer klanten de weg naar jou weten te vinden?
Of wellicht doe jij wel iets heel specifieks. Dat lijkt ideaal, maar vergis je niet. Ook dan moet je een ijzersterke boodschap hebben. Weet je waarom? Je moet waarschijnlijk nog veel meer mensen overtuigen, omdat jouw doelgroep wellicht nog niet weet dat jij de oplossing hebt voor zijn probleem.
Je hebt het vast al eens gehoord, maar voordat iemand beslist om met je samen te werken je 7 tot 12 keer ‘voorbij’ moet komen? En om te zorgen dat jij dus opvalt moet je boodschap dus constant zijn en moet je elke keer weer herkend worden. Dat is een hele uitdaging. Het maakt dus niet uit of er veel of weinig concurrenten zijn. Ik kan je wel gerust stellen overigens. Je bent niet de enige die het lastig vindt om elke keer maar weer op te vallen, zonder in algemene termen te blijven hangen. Ik zie hier toch nog heel veel ondernemers mee stoeien.
Vaak zijn ze geneigd om te concurreren op prijs. Er zijn genoeg mogelijkheden om uniek over te komen, maar ga alsjeblieft niet beginnen aan een prijsgevecht! Ik geef je in deze blog 2 manieren hoe jij je nog beter kunt onderscheiden van je concurrent.
Klanten werken heel graag met mensen
Maak je bedrijf dus persoonlijk. Leuker kan ik marketing niet voor je maken, je mag gewoon jezelf zijn. Kiest de klant om met jou samen te werken, dan kent hij je al een beetje voor zijn gevoel. Dus geef mensen de kans om je te leren kennen. Wees niet bang om jezelf te laten zien. Sommige ondernemers hebben nog een Mensen werken graag met mensen!
Sommige ondernemers vinden dit echt nog een ware uitdaging, zelf zichtbaar worden. Ze vinden het eng en spannend. Begin dan ook gewoon klein is mijn advies. Plaats regelmatig een foto van jezelf op social media. Een leuke foto van jezelf als je aan het werk bent bijvoorbeeld. Hiermee maak je het allemaal nét een beetje persoonlijker. Deel ook gerust je mening en visie. Hierdoor kunnen klanten nog beter beslissen of jouw aanpak bij hun past. En als het eenmaal wat comfortabeler voelt, probeer dan eens een video of een Facebook Live.
En natuurlijk hoef je niet heel je privéleven te delen. Er zit echt niemand te wachten op een foto van jouw boterham (tenzij je er iets ludieks mee hebt gedaan of jij broodjes verkoopt). Denk goed na hoe je jij een persoonlijk verhaal kunt vertellen, waarmee jij je onderscheidt van de concurrent. Jouw concurrent biedt wellicht wel dezelfde diensten aan, maar heeft hij ook dezelfde aanpak? Vast niet!
Zorg voor een eenduidige online uitstraling
Klanten met een probleem, willen die zo snel mogelijk opgelost hebben en gaan als eerste Googlen en speuren het hele internet af naar mogelijke oplossingen. Aan jou de geweldige taak om daar dus op te vallen en de aandacht van de klant direct te trekken, zodat ze niet verder zoeken, maar contact met jou opnemen.
Een van de meest voorkomende fouten online is, dat er geen eenheid zit in de online uitstraling. Het is vaak een rommeltje. Verschillende communicatiestijlen, diverse marketingboodschappen zorgen ervoor dat je potentiële klant zich afvraagt of je wel een en hetzelfde bedrijf bent. Als ze daaraan gaan twijfelen, heb je dus een hele belangrijke kans aan je voorbij laten gaan.
Heb jij weleens naar jezelf of jouw aanbod/dienst gegoogled? Doe maar eens! Ik denk dat het je een verrassend beeld gaat opleveren. Je ziet direct wat jouw klant ziet als deze op zoek is naar een oplossing voor zijn probleem. Je ziet wat anderen aanbieden, maar je ziet ook hoe je zelf naar voren komt in de zoekresultaten en hoe dit dus overkomt.
Laat een geïnteresseerde klant altijd online zien waar jij goed in bent en wat jij te bieden hebt en op welk kwaliteitsniveau. Toon de dilemma’s waarmee klanten bij jou kwamen en som de resultaten op die jouw klanten bereiken als ze met jou gaan samenwerken. Het zijn allemaal speldeprikjes die herkenning oproepen en waarmee je het de klant zo makkelijk mogelijk maakt om voor jou te kiezen.
Jij bent goed in wat je doet, anders deed je het niet. Trots delen van jouw resultaten is iets heel anders dan opscheppen. Als je van nature heel bescheiden bent, dan kan dat als heel onzeker overkomen bij jouw potentiële klant. Als jij namelijk al niet zeker bent over jouw toegevoegde waarde, waarom zou een geïnteresseerde klant dan voor jou moeten kiezen?
Wees dus duidelijk en concreet in wat jij kunt betekenen en zorg voor een verzorgde online uitstraling waarmee je een goede eerste indruk maakt, zodat ze voor jou kiezen en niet verder zoeken.