Je hebt een tijden geleden behoorlijk geïnvesteerd in je website en je komt nu tot de ontdekking dat die website helemaal geen nieuwe klanten oplevert. Dat is balen, want of je het nu had uitbesteed en daar voor betaald hebt, of je hebt de website zelf gebouwd en er dus heel veel uur in gestoken, links of rechtsom is het frustrerend. Je had er andere verwachtingen van en je vraagt je dan ook echt af, wat er aan de hand is, waarom doet je website niet wat hij moet doen?
Want hoe zorg je er nu voor dat die potentiële klant die op je website is, ook echt contact opneemt of zijn e-mailadres achterlaat of de stap zet om een van je diensten te kopen. Ik geef je een paar tips in deze blog.
Ga het gesprek aan met iedere bezoeker van de website
Je website is je online hoofdkantoor. Het is dé plek waar je jezelf voorstelt en waar je uitlegt welke resultaten mensen kunnen verwachten als ze met jouw in zee gaan. Daarbij vertel je wat je bereikt hebt met klanten die met jou hebben samengewerkt. Jouw website is een actieve plek waar klanten enthousiast worden ontvangen en waar ze het gevoel krijgen, dat jij dé oplossing hebt voor hun probleem. Dat is dé manier om klanten te krijgen via een website.
Alleen hebben heel veel ondernemers een website waar bijna niets op gebeurd. Hij is of verouderd, niet responsive of wat ik ook heel vaak zie en wat echt killing is voor je business, het ontbreekt aan de call to action. En als je dan ook nog niet heel snel kunt vinden wat je zocht, klikt de bezoeker weg om nooit meer terug te komen.
Kijk vandaag eens naar je website door de bril van een potentiële klant en kijk of jij uitgedaagd wordt om in contact te treden? Zelf heb ik op mijn website een chatfunctie toegevoegd, zodat bezoekers direct heel persoonlijk hun vragen kunnen stellen. Verder heb ik goed nagedacht over wat welke pagina voor doel heeft en welke call to action deze pagina dus moet hebben. Zo moet jouw website ook zijn opgebouwd. Een goede website is vaak een hele simpele website, waarmee je snel bij de gewenste informatie komt en heeft de mogelijkheid om snel met elkaar in contact te komen.
Wees zichtbaar in de zoekresultaten van Google
Google is een supersterke online marketing tool die je helpt om klanten naar je website te brengen. Je wilt dus heel graag dat je website in de zoekresultaten naar voren komt, zodat de klanten op jouw website terechtkomen en niet op die van een concurrent. Je kunt wachten tot Google jou heeft gevonden, maar het is veel beter om Google precies te vertellen wie je bent, wat je doet en waar je gevestigd bent. Als je een Google profiel aanmaakt, krijgt een klant aan de rechterkant van de zoekresultaten een blokje over jouw bedrijf te zien. Je kunt je profiel compleet maken met foto, logo en recensies.
Wil je de zoekresultaten beïnvloeden? Zorg dan dat je ook zichtbaar bent op social media. Een consequente aanwezigheid op social media zorgt voor links naar je website. En deze resultaten komen weer naar voren in de zoekresultaten van Google. Een geïnteresseerde klant komt door deze resultaten op jouw website terecht. En omdat jij de website zo hebt ingericht dat de bezoeker direct weet waar hij moet klikken en wat je eigenlijk van hem verwacht, creëer je contacten.
3 eenvoudige tips om te zorgen dat Google de klanten naar jouw website brengt:
- Zet video in
Op het moment dat ik deze blog schrijf, staat YouTube op nummer 2 in de lijst van meest gebruikte zoekmachines. Google staat er nog nét boven, maar dat scheelt niet veel. Gebruik dus ook video om gevonden te worden door klanten. In de video is het mogelijk om de url op te nemen, zodat de video zorgt dat jouw klanten op de website terechtkomen. - Zorg dat je SEO op orde is
Search Engine Optimalisatie is essentieel voor een vindbare website. In de verschillende fases van je website is SEO heel belangrijk. Start daarom in een zo vroeg mogelijk stadium met SEO. Het helpt je enorm bij je online zichtbaarheid. Dit is echt een keiharde musthave. - Bepaal de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden
Bekijk waar jouw zoekwoord kansen liggen. Onderzoek waarop jouw klanten zoeken als ze op zoek zijn naar een oplossing voor hun probleem. Uiteraard zorg je ervoor dat jij gevonden wordt op deze zoekwoorden!
Heel veel succes weer met deze online zichtbaarheidstips.