Het klinkt zo eenvoudig: online zichtbaar worden voor klanten. Bij iedereen lijkt het van een leien dakje te gaan, behalve bij jou. Hoe komt het toch, vraag je jezelf af. Je plaatst regelmatig berichten en toch komen er bijna geen reacties. Om online zichtbaar te zijn en te blijven, is er echter meer nodig dan af en toe een berichtje. Je moet constant in beweging blijven en jouw klanten op de juiste manier aanspreken.
Als je dit doet zonder duidelijk plan of duidelijke lijn, raak niet alleen jij snel het overzicht kwijt, maar ook jouw klant. En weet je wat er ook kan gebeuren? Je wordt overspoeld door de mogelijkheden en dat overvalt je. Het lijkt allemaal zoveel, dat je door de bomen het bos niet meer ziet en je weet gewoon niet waar je moet beginnen. En wat gebeurt er dan? Niets, helemaal niets. Het zorgt eerder voor een verlammend effect dan voor focus.
Ik ga je vandaag helpen om dit te veranderen. De mogelijkheden zijn eindeloos, maar vandaag geef ik je 2 tips die niet mogen ontbreken in jouw online zichtbaarheid plan.
Maak een plan, zodat je het overzicht nooit meer kwijtraakt
Telefoontjes plegen, offertes maken, administratie verwerken, klanten te woord staan… ik kan nog wel even doorgaan. Het zijn allemaal taken die mij, maar ook op jou afkomen als ondernemer. En dan ‘moet’ je ook jouw online zichtbaarheid nog opbouwen en op peil houden. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar bij mij is na 3 keer knipperen de dag alweer voorbij en heb je voor je gevoel superveel gedaan, maar je komt ook tot de conclusie dat je online marketing er bij in is geschoten.
Jammer en een gemiste kans… want ik zie maar al te vaak het de volgende dag precies hetzelfde is bij veel ondernemers. Ze zijn zo druk met hun klanten bezig dat de tijd om zichtbaar te worden en na te denken over de volgende groeistap erbij inschiet.
Dat gaan we vanaf vandaag anders aanpakken. Zet in je agenda een paar blokken waarin je gaat werken aan je online zichtbaarheid. En die blokken zijn heilig in je agenda, die worden niet verplaatst of ingekort. Afgesproken? Ook niet als het heel druk is. Als je meer klanten wilt, dan moet je ook aan je bedrijf werken in plaats van in je bedrijf. Ik doe dat bijvoorbeeld elke vrijdag. Je gaat in deze uren rustig en efficiënt werken aan je online zichtbaarheid. Zet alle afleiding uit, ga desnoods ergens anders zitten dan waar je normaal gesproken te vinden bent. Zet je telefoon op stil en focus je op de werkzaamheden om meer zichtbaar te worden.
Werk vooruit
Benut die ingeplande uren ook regelmatig om vooruit te werken. Schrijf en bereid jouw blogs en social media berichten voor. Weet jij al welke dienst je wilt lanceren of welke workshops je wilt organiseren in het volgende kwartaal? Maak hier een overzicht van en bedenk vooraf wat je al kan delen in aanloop hier naartoe.
Ik zie namelijk veel ondernemers op het laatste moment hun content bedenken. Alleen als het dan druk is, schiet het schrijven van een blog of social media bericht er weleens bij in of is het meer iets delen om te delen. En dan laat je gewoon heel veel kansen liggen die social media voor je in petto heeft. Staat het klaar en check je regelmatig de reacties, dan geeft dat een superfijn gevoel. Je hoeft niet elke dag meer wat te bedenken om te delen. En weet je, maandelijks vooruit werken is ook nog eens een stuk efficiënter.
Natuurlijk zijn er nog veel meer acties om zichtbaar te worden. Sterker nog, de mogelijkheden zijn tegenwoordig eindeloos. Iedere dag komen er weer nieuwe mogelijkheden bij. Maar begin eens met deze twee. Ik weet zeker dat deze je al veel rust en overzicht gaan geven.